Lider du af morgenkvalme

For mange gravide er den værste del af graviditeten morgenkvalmen. Som regel opstår kvalmen oftest omkring 8. uge og reduceres efter uge 12 for helt at forsvinde efter uge 16.

Hvis du lider af kvalme har du brug for nogle råd og ideer til hvordan du kan overkomme denne irriterende gene. Læs derfor videre her.

Den væsentligste årsag til morgenkvalme er et fald i blodsukkeret, som især forekommer efter en lang nat uden mad (og derfor er værst om morgenen). Men graviditetshormonerne har også en del af æren.

– Se på hvad du spiser, hvornår og hvor meget. Skriv det eventuelt op over et par dage for at få overblik og prøv så at ændre på faktorerne. Du har måske brug for et stort morgenmåltid eller en lille bid før sengetid. Er der visse krydderier der går igen i din mad eller glemmer du helt at spise inden frokost? Måske kan en ændring her hjælpe.

– Spis ingefær – f.eks. frisk revet eller overhældt med kogt vand som te.

– Spis vitamin B6 og B12 (max. 1,6 mg dagligt).

– Undgå madvarer og lugte der gør dig utilpas.

– Prøv akupressur – et fast tryk med en finger midt på indersiden af håndleddet.

Hvis du har vedblivende voldsom kvalme eller kaster op konstant bør du tale med din læge. I sjældne tilfælde kan der opstå dehydrering og fejlernæring.

Men sørg først og fremmest for at holde blodsukkeret stabilt ved at spise små og mange måltider. Og husk at de komplekse kulhydrater giver den længstvarende energi. Gode snacks på sengekanten morgen og/eller aften kunne være: Riskiks, banan, knækbrød eller nødder.

Rate this post