Tag ekstra D-vitamin

Vi danskere får alt for lidt D-vitamin. Det kan give mangelsygdomme som knogleskørhed og visse former for kræft. Men sundhedsstyrelsen tøver alligevel med at ændre deres anbefaling.

»Hvis et medicinalfirma havde produceret et medikament, der kunne forebygge knogleskørhed, nedsætte risikoen for at falde, forbygge kræft og nedsætte dødeligheden, ville man ikke tøve et sekund med at anbefale det i de nødvendige doser« siger en dansk ekspert i D-vitamin…

Men alligevel tøver sundhedsstyrelsen med at justere på deres anbefalinger af både D-vitamin og andre vitaminer. Problemet er, at det man i Danmark kalder »anbefalet daglig tilskud« (ADT), er det man i de fleste andre lande kalder absolut minimum. Derfor tør mange danskere ikke tage ekstra tilskud.

Sandheden er formentlig, at vi ikke længere kan dække vores fulde behov for vitaminer gennem kosten. De fleste af de grønsager og frugter vi spiser, dyrkes i udpint overgødet jord, plukkes alt for tidligt for at kunne holde sig længere og de er udsat for sprøjtemidler og konservering, så de kan holde sig længere og stadig se godt ud.

Det samme gælder for de fleste andre produkter. De er voldsomt forarbejdede med henblik på øget holdbarhed, desværre på bekostning af næringsværdien.

Det store problem med D-vitamin er dog muligvis at en af vores vigtigste kilder, solen, ikke skinner særlig meget på vores breddegrader. Ligesom vi måske ikke kommer særlig meget ud i den, når den endelig er på himlen. Og mennesker der går tildækket skal bruge endnu større tilskud.

Sundhedsstyrelsen i Danmark anbefaler 7,5 mikrogram for personer op til 65 år, og 10 mikrogram til ældre mennesker og mennesker med mørk hud. Førende eksperter anbefaler dog op til 30 mikrogram, netop for at forebygge knogleskørhed og andre alvorlige sygdommer.

Sundsværdien i den store dosis (30 mikrogram) er veldokumenteret, så der er ikke noget at være bange for, og man er stadig på lang afstand af overdosis. Se nedenstående link om vitaminer i megadoser (læg mærke til at man under D-vitamin taler om Milligram, hvilket er 1000 gange så meget som mikrogram.

Her er et par spændende links til artikler om emnet:

Biokemisk Forening

Sundshedsstyrelsens anbefalinger om D-vitamin

Naturlige kilder til D-vitamin er: Solskin, mælk, smør, æg, fede fisk, fiskelever etc.

Hvad mener du? Hvilke kosttilskud tager du selv og hvor meget tager du?

Rate this post