Tjek din sundhed på 4 punkter

Tjek din sundhed på 4 punkterGlemmer du sommetider dine løfter til dig selv? Glemmer du af og til det du godt ved om sundhed? Glemmer du fra tid til anden at gøre det, der får dig til at have det godt?

Så er du ikke alene om det! Vi er mange der af og til glemmer alt det vi godt ved, og ender med ikke at have det særlig godt. Derfor får du her en tjekliste, du kan printe eller sende til dig selv eller andre, der af og til kunne have brug for sådan en.

Tjeklisten kan du bruge som overordnet guide til din livsstil. Eller du kan bruge den til at tjekke, hvad det er du har fået for meget eller for lidt af, hvis du en dag ikke har det så godt. Det sidste er sommetider det bedste, fordi du mere præcist kan vide hvad du allerede har gjort, end hvad du måske kommer til at gøre.

1. Hvad har jeg spist og drukket?
Hvis du tror på at det du spiser og drikker har betydning for din sundhed og dit velvære, så giver det mening at stille dette spørgsmål, hvis du en dag ikke har det så godt som du gerne vil have det. Kig tilbage og tjek hvad du har spist eller ikke spist de sidste par dage, eller måske den sidste uges tid.

Det kan både handle om noget du har spist der ikke er godt for dig (slik, farvestoffer, alkohol osv), og noget du ikke har spist som ER godt for dig (frugt, grønt, vand osv). Tidspunktet du spiser på kan også være afgørende. Generelt skal du undgå at spise noget efter kl. 18 og især lige inden du går i seng.

2. Hvilke tilskud har jeg taget?
Moderne mad er ofte dyrket i en jord der udpint på grund af overdyrkning, høstet alt for tidligt for at kunne klare transporten, opbevaret på en måde der ikke tilgodeser næringsværdien og endelig måske tilberedt på en måde, der fjerner de sidste næringsstoffer.

De fleste mennesker har derfor brug for kosttilskud. Det kan være hele spektret af vitaminer, mineraler og olier eller blot nogle af dem. Virkningen af kosttilskud kan sjældent mærkes i løbet af nogle få dage, men nærmere over nogle uger eller måneder. Derfor skal du her tjekke den sidste måneds tid eller mere.

3. Hvordan har jeg motioneret
Motion er med til at holde kroppens funktioner i god form. Det gælder både iltningen af kroppens celler og udrensning af affaldsstoffer. Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters moderat motion om dagen, men du kan sagtens tage det dobbelte uden at blive slidt op.

Moderat motion betyder, at du bliver stakåndet og begynder at svede. Dette kan sagtens opnås med en barnevogn eller i en svømmehal. Virkningen af motion er både kort- og langsigtet. Derfor skal du, når du tjekker, kigge både nogle måneder tilbage og den sidste uge eller to.

4. Hvordan har jeg sovet?
Hvile er essentielt for din sundhed og velvære. Hvis du ikke sover nok kommer du tll at mangle energi og veloplagthed, og din produktivitet og indlæringsevne kan lide under det. Under søvnen restituerer og genopbygges kroppens væv, og mens man er barn udskiller man væksthormon og vokser.

Hvad den rette mængde søvn er, er der mange meninger om, men man rammer ikke helt ved siden af ved at hævde, at vi har brug for mellem 7 og 9 timer i døgnet. De fleste kan tage lidt mindre i en kort periode, men under 6 timers søvn i døgnet vil hurtigt give de allerfleste en mærkbar nedgang i velvære og energi. Tjektiden på dette punkt er derfor kun en uge eller to.

OBS: Kender du nogen der kunne bruge denne tjekliste (hvem kunne i virkeligheden ikke)? Del den gerne på Facebook og skriv en kommentar herunder…

Rate this post