Tjekliste før graviditeten

Tjeckliste før graviditetenEr du klar til at blive gravid?

Fantastisk. Så kan I allerede nu begynde at forberede jer.

Der er masser af kvinder, der oplever en helt problemfri graviditet, uden forberedelse – men det skader jo ikke at forbedre sandsynligheden. 

Ideelt set bør du starte forberedelserne 3-6 måneder, før du ønsker at være gravid. Dette giver dig tid nok til at opbygge gode sunde reserver i kroppen samt eliminere alle spor af f.eks. rygning og alkohol.

Og husk – dette gælder også manden, da hans sædkvalitet bestemt også afhænger af hans livsstil.

1) Optimer din ernæring.

Et af de vigtigste punkter at optimere før graviditeten er din ernæring.

Spis sundt, grønt, groft og varieret. Din krop får brug for masser af gode næringsstoffer for at bygge et lille nyt liv.

I de tidlige uger er meget vigtige for din baby, og oftest ved du slet ikke, at du er gravid på dette tidspunkt.

Det vil være en rigtig god ide at begynde at tage kosttilskud med 0,4 mg folsyre (400 mikrogram) hver dag i mindst 3 måneder før du bliver gravid, samt fortsætte med tilskuddet de første 12 uger af din graviditet.

Tag altid en god multivitamin-mineral som basis, da alle vitaminer og mineraler arbejder sammen. Hvis du tager tilskud af et enkelt B-vitamin (som folsyre) kan du skabe ubalance i de andre B-vitaminer.

Defekter i neuralrøret er en af de mest almindelige misdannelser ved fødsler, og det finder sted ved over 300.00 fødsler årligt.

Folsyre hjælper neuralrøret med at lukke sig ordentligt og sørge for, at denne defekt ikke opstår. Siden introduktionen af folsyre for gravide er antallet af defekter i neuralrøret mindsket med ca. 30 %.

2) Giv din fordøjelse ekstra opmærksomhed

Mange studier viser at bakterierne i tarmene har afgørende betydning for kroppens sundhed. Det glæder også som gravid. Tarmens bakterier hænger ikke mindst sammen med immunforsvaret og hjernen.

Spis gerne mad hver dag, der indeholder mælkesyrebakterier. Det er f.eks. syrnede mælkeprodukter som A38 og Acido, surkål og kefir.

Spis fiberrigt og undgå så vidt muligt konserveringsmidler.

3) Stop med rygning, alkohol og større mængder koffein

Rygning i de 3 måneder før du prøver at lave en baby kan reducere sandsynligheden for at blive gravid med op til en tredjedel.

Koffein kan påvirke fertiliteten, og i forhold til alkohol er det de første 3 måneder af graviditeten, hvor den baby er mest påvirkelig over for alkohol-relaterede skader.

Vi anbefaler dig derfor at holde helt om med alle tre ting mindst 3 måneder, før du prøver at blive gravid.

4) Hav en sund vægt

Det er bedst for dine muligheder for at blive gravid, at du er normalvægtig. Både overvægt og undervægt kan påvirke din fertilitet.

På samme måde kan elevator-vægt og voldsomme slankekure påvirke din ægløsning og dermed din mulighed for at blive gravid.

Hvis du ønsker at tabe dig eller tage på, så gør det stille og roligt og konsulter altid en læge, hvis du gør det under graviditeten.

5) Få eventuelt lavet et sundhedstjek

Hvis du har nogle bekymringer eller fejler noget, som du frygter kan påvirke din graviditet, så snak med din læge, før du stopper din prævention.

Hold ikke nogen information tilbage men fortæl din læge alt, hvad der kan have relevans, herunder alt medicin du tager, samt eventuelle tilskud du tager i forvejen.

6) Slap af

Hjælp dit hormonsystem i balance ved at få nok søvn og undgå stress. Brug gerne visualiseringer og meditationer.

Tjekliste før graviditeten
5 (100%) 1 Stemme