Folsyre til mænd – hvorfor far også skal forberede sig til baby

Folinsyre til mændFolsyre er et kosttilskud, som kvinder anbefales at indtage i perioden op til en planlagt graviditet.

Men er folsyre til mænd også nødvendigt? Læs mere her.

Hvad er folsyre?

Folsyre er et B-vitamin, nærmere bestemt B9, som kroppen bruger til blandt andet at indgå i nedbrydningen af fedt, proteiner og kulhydrater så det kan bruge det til energi. Folsyre hjælper dine celler til at genskabe DNA-molekyler og medvirker desuden til produktionen af røde blodlegemer.

Mangel på folsyre kan forårsage depressive tilstande, og i forhold til at blive gravid, så kan der være en lille risiko for, at dit barn bliver født med hjertefejl eller neuralrørsdefekt.  Neuralrørsdefekt er en tilstand hvor barnets rygrad og ryghvirvler ikke bliver lukket rigtigt til. Det er en sjælden tilstand, der rammer ca. 14 børn ud af 10.000.

Tager du folsyre inden du bliver gravid, nedsætter du risikoen for fosterskader.

Folsyre til mænd hjælper også til en sund baby

Det er vist, at mænd der indtager et højt niveau af folsyre nedsætter risikoen for sæd-anormalitet med 20-30%. Jo bedre en mands sædkvalitet er, jo mindre er risikoen for kromosomfejl, der kan føre til fosterskader såsom Downs syndrom.

Hvis I planlægger at få børn, så er det altså en god idé, at I begge tager folinsyre som tilskud i perioden op til at graviditeten. Folsyredepoterne i kroppen holder ikke så længe, og derfor er det vigtigt, at kroppen for kontinuerlig tilførsel af folsyre.

Folinsyre er den syntetiske udgave af vitaminet B9. I naturlig form kaldes det folsyre, folat eller folacin.

Vitaminerne i kroppen arbejder meget sammen. Derfor er det vigtigt ikke kun at tage et enkelt vitamin. Tag derfor en god kvalitets multivitamin som basis. B-vitaminerne arbejder særligt meget sammen. Hvis der er behov for ekstra folsyre ud over multivitaminen, kan I tage et ekstra B-vitamin kompleks derudover.

Naturlig folinsyre i maden

Hvis du gerne vil holde dit niveau af folinsyre normalt hele tiden, kan du være opmærksom på din kost. Der findes folsyre i grønne grønsager, så som spinat, kål og blade, avocado, bønner, rødbeder, kikærter og i de fleste frugttyper. Der er også folsyre i groft brød og mysli.

Du bør indtage 400 mikrogram folinsyre dagligt og mens du forbereder dig på graviditet, skal du have mellem 600 og 1000 mikrogram og fortsætte indtil 3 måneder, inde i graviditeten.

Læs mere om neuralrørsdefekter hos nyfødte og fordelene ved at tage folinsyre tilskud.

Folsyre til mænd – hvorfor far også skal forberede sig til baby
4.8 (95%) 4 Stemmer