Vægt under graviditet

Vægt under graviditetMå jeg spise for to? Hvor meget skal jeg tage på under graviditet? Og hvornår skal jeg veje hvad? Læs mere om vægt under graviditet her.

Se også sidst i artiklen for hvor meget ekstra du faktisk skal spise.

Vægt under graviditet – Hvor meget skal jeg tage på?

Hvor mange kilo du skal tage på under graviditeten afhænger af, hvor meget du har at tære af i forvejen. Hvis du er overvægtig, når du bliver gravid, skal du tage meget mindre på, end du skal hvis du er undervægtig.

Start med at finde dit BMI tal i tabellen nedenfor. BMI står for Body Mass Index, og giver dig en generel ide om hvorvidt du er undervægtig, normalvægtig, overvægtig eller svært overvægtig.

BMI tabel

Du finder din vægt i den øverste række og din højde i venstre kolonne, og dit BMI tal er så det tal, der står der, hvor kolonnen og rækken mødes.

Hvis du eksempelvis er 1,70 høj og vejer 64 kilo, så er din BMI 22, hvilket er normalvægtig.

Du kan også regne din BMI ud præcist, hvis du hellere vil det. Det gør du ved at tage din vægt og dividere den med din højde gange din højde.

For eksemplet før giver det 64 / (1,70 x 1,70) = 22,15.

Når du har dit BMI, kan du nu finde ud af, hvor meget du med fordel kan tage på i løbet af graviditeten.

  • Undervægtig: 14-15 kg.
  • Normalvægtig: 10-15 kg.
  • Overvægtig: 8-10 kg.
  • Svært overvægtig: 8-10 kg.

Hvornår skal jeg tage på?

Det er klart, at det ikke er nok at vide, hvor meget du skal tage på. Du er også nødt til at vide, hvornår du skal tage vægten på, for at du kan være opmærksom på det igennem graviditeten.

Her er der nogle, der bliver overraskede, men det er altså ikke meningen, at du skal tage ret meget på i det første trimester.

Faktisk skal du ikke tage mere end 2 kg. på uanset hvilken BMI-gruppe du er i.

Hvornår skal vægten på under graviditeten?

Efter 1. trimester skal din vægt gerne øges så jævnt som muligt.

Din vægt skal følge udviklingen af din baby.

Hvis du er undervægtig eller normalvægtig, skal du i gennemsnit gerne tage ca. ½ kilo på om ugen efter det første trimester – og lidt mindre, hvis du er overvægtig.

Må jeg så spise for to?

Nej – desværre ikke. Ikke hvis du bare tænker i kalorier.

Mange kvinder fantaserer om tiden, hvor de bliver gravide. Tiden, hvor de kan spise lige så meget, som de vil, og derudover også præcis hvad de har lyst til uden at tænke på deres figur.

Men denne tankegang er helt forkert.

Aldrig har det være vigtigere, at du spiser en sund og velafbalanceret kost. Dit barn lever og vokser og danner celler af dén næring, du får, og hvis det mest af alt består af chokoladekiks og flødeskumskager, så er det ikke godt for dit barn – eller for dig.

Den generelle anbefaling er faktisk følgende

  • 1 trimester: Spis det samme som du plejer
  • 2+3. trimester: Spis 100-300 kalorier ekstra om dagen

Så det er meget langt fra at spise for to.

Men du bliver glad for det bagefter.

Først og fremmest har du gjort dét der er bedst for dit barn, og derudover har du gjort det så nemt som muligt for dig selv, at komme tilbage i form, da du ikke har taget unødvendige kilo på.

Til gengæld må du meget gerne optimere dit indtag af vitaminer, mineraler, fibre, sunde fedtstoffer og gavnlige tarmbakterier.

Det kan være en god idé med en god kvalitets multivitamin, der indeholder minimum 400 mcg folat.

Fra uge 10 anbefales ekstra jern – vælg en letoptagelig aminosyrebundet jern.

Tag eventuelt ekstra D-vitamin særligt i efterårs- og vintermånederne.

Overvej om du får nok af omega-3 fedtsyrenen DHA Og EPA. En kvalitets fiskeolie kan hjælpe dig.

Et tilskud af gavnlige tarmbakterier (probiotika) kan hjælpe med at optimere din fordøjelse og hvilke bakterier du giver videre til din baby.

Vægt under graviditet
3.2 (64.8%) 25 Stemmer